Sabtu, 3 Disember 2011

Fikiranku bersilang

Bila duduk depan skrin..mulalah..tak tahu nak mengarang apa..bila tengah masak..bila tengah basuh..bila tengah 'drive'..bila tengah taip beribu2 perkataan mulalah..Eh..'why don't I blog about Classic Islamic literature...er..I should share my findings about the correct ways to teach kids about Maths..er...I should promote about The 3 Fives..err I should this and that..tapi..Bila tu?

Bila..aku telah tiada..macam Noh Hujan nyanyi..bila aku telah tiada...bila aku dah tiada..dah tak ada siapalah yang nak tulis on behalf kita ya tak?Melainkan..kita ini orang yang besarrrrr sangat..sama ada besar sangat budinya..ataupun besar sangat jahatnya..tapi saya bukan dua2 nya..Aku hanya serangga..macam Musz nyanyi cuma...jiwa besarrrr....Alkisah..dengan harapan mata penaku ini lagi tajam dari pedang..boleh menggegar..err..tak..mengubah dunia..jadi yang lebih baik...Jadi..saya mulalah menulis..Bila menulis..satu taanggungjawab dah saya pikul,walau sesuamkuku manapun blog kita,kita bertanggungjawab sepenuhnya atas apa kita tulis,atas perception yang timbul diluar tanggungan saya, Jadi,saya rasa kalau yang baik kita blog,yang bermanfaat kita tulis...dapatlah 'share' esok2...If not? Wallahualam.



Gambar pertama saya upload ke blog!Sangat sentimental,mampu mengalirkan air mata mengenang kisah dibalik gambar ini-Pasir Putih

Mula2 saya buat blog ini, saya cuma nak hiburkan hati,zaman dah berubah,dulu2 komunikasi antara 2 atau lebih insan yang secara realitinya mengisi ruang,sekarang, dah lain...Tak perlu ada man,pun dah boleh komunikasi,petik sekali,berbelas komen masuk..Hukum alam,bila berbicara,tak kisah bagaimana mediumnya pasti respon dipinta. Berbalas pandangan dengan yang di Jepun, Aussie,US,UK dll..Agak mengujakan permulaannya..Nah,saya buat blog, datang Facebook,saya register..Twitter? biarlah...Masih hijau di alam siber, naif, lagak anak dara sunti,banyak jugak cerita saya kongsi,saya tak tapis siapa boleh baca,walau tak semua info dalam kain saya tulis,tapi maklumat masih terbuka luas untuk si pencuri dalam diam masuk dalam hidup saya. Saya optimis,kalau saya tak buat jahat pada orang,takkan orang buat yang sama pada kita. Tapi,itu adalah tersangat2 utopia...Kita terlupa,ada manusia yang tamak,senyap2 mereka ini akan menyamar berbuat baik,menyamar innocent,menyamar tulus, menyamar ikhlas,sehingga akhirnya Tuhan membukakan mata kita agar celik lebih luas,menilai semula,adakah kawan kita benar2 kawan?

Bila dah terkena...Nyah 'korang' semua dari hidupku, bang Ramli Sarip ada nyanyi..Jangan kau pandang bibir yang manis,kerna ia bisa meracunmu...Tapi saya tak rasa bibir dia manis,bukak bibir,semua orang boleh tahu manis ke tak manis.Tapi,memang orang2 macam ini,suka menyembunyikan diri dia dibalik bibir..Hukum Karma..kata Wings..Mulia dibalas syurga,dosa akan sengsara! Sila berani memilih,bukan berani buat benda yang terlarang,takut pada perkara yang benar.

Bila begitu jadinya,saya lebih memilih,pandai menapis,musang berbulu ayam banyak diluar sana. The choice is ours right?Makanya,ada beberapa entry saya simpan dalam memori peribadi,yang tinggal,saya tinggalkan entry awal2 saya berblog,seronok jugak baca entry lama2 kan?Buat Musang2 di luar sana..cuba kau ingat kata2 Nila Utama mencari isteri di Pura Chendana,dalam MusangBerjanggut...Saat disuruh berhawin dengan anak2 menteri,dia menolak kerna katanya mereka itu 'Betina', sedang dia mencari 'perempuan'. Apa bezanya perempuan dan betina?Soal Sultan,maka inilah jawabnya, "Perempuan memelihara maruahnya,sedang betina menjualnya".

Sekian silang fikiran saya hari ini.

2 ulasan :

mama adaman berkata...

share laa on part mendidik anak2x..yana..

Kakibuku berkata...

eh..org kampung kita la..walau dkt ssh nk jumpa kan..hehe..
dlm draf tu dh bnyk sgt dh wani..cuma conclusion x jumpa yg kick..nti dh siap yana post ek..