Khamis, 22 Mac 2012

Bila Ibu datang Kelantan


Ibu datang sini,akhirnya,semua yang saya rindu dah berbalas..bau ibu tumis bawang pagi2 nak buat nasi goreng(orang Johor memang suka tumbuk bawang putih, bawang merah + ikan bilis,lepas tu tumis), bau dia...memang nostalgia..teringat saya ibu terjerit2 suruh saya tolong dia dekat dapur masa dia menumis,tapi saya buat dekkkk jekkk....

Ibu rajin kemas rumah..lantai rumah saya,sepanjang dia dekat sini,bersih dan licin jek..pagi2 dia siramkan pokok lada kami,cabut rumput,walau saya tak suruh(sebab saya sendiri pun tak rajin sangat..huhuhu),tapi keliling rumah dia bersihkan.

Baju saya..dia lipatkan..sinki..bersih jek..tak ada pinggan yang belum bercuci..semua sudah di bersih ibu..nasib baik 'sawang' rumah kami dah sapu bersih,kalau tak mesti dia tolong bersihkan..

Saya rindu jugak dia berleter.."Yana,kenapa tak itu..Yana..kau ni..bla..bla..Yana..Yana.."
Hehehe..sekali dengar..macam itu jugaklah saya berleter depan anak2..Yang selalu
kena..Angah..
Tapi,kali ni,ibu tak berleter pun,saya tunggu jugak,bukan apa,rindu nak dengar,masa duduk dekat nilah boleh dengar,kalau telefon mana lah pulak nak berleter kan...
Tunggu punya tunggu..tak ada pun..Cuma yang dia tegur..


'Yana,kau ni kenapa pucat jek muka?Cuba pakai lipstick,muka tu letaklah bedak sikit." Kali pertama dia tegur masa saya nak bawak dia pergi Kota Bharu, masa tu
macam biasa,saya yang serba ringkas lagi asli,pakai khakis + blouse kelabu + tudung pun warna polos..Ibu sambung lagi, "Tudung kau tu,cuba pakai warna-warna terang sikit,merah ke..oren ke.." Saya senyum jek, saya jawab satu, "Bibir Yana cepat kering pakai lipstick l
ah ibu", walau sebenar saya nak jawab, saya yang selalu polos macam ni pun ramai yang berkenan dekat luar,ada yang cakap, "Yana,u ni 'natural beauty' lah...tak macam mak anak 5 orang pun, macam budak sekolah jek..awet mudalah.."(huhu..am I blowing my own trumpet disi
ni?hehehe..tapi itulah dia) Jadi kalaulah saya bermake up bagai..touch up sikit2 tang baju..Arghhh..saya tak suka jadi 'central attraction'..saya bukanlah orang yang selalu suka 'steal the lime light'. Inilah dunia saya ibu...tapi pun ada mata yang memerhati kan...rimas jugak kadang2!
Saya yang polos dan suka memerhati pokok dan lain2 selain dari perhati orang

Apapun,saya tak terasa apa pun,saya faham,ibu cuma nak saya bergaya depan suami,dekat luar tu banyak 'malaun' yang rasa diri masing2 cantik,dan dengan cantik boleh 'sebat' suami orang!Saya faham..tapi bagi saya, cantik luaran tu semua komestik,lelaki akan tertawan,tapi selalunya sekejap jek,sebab kosmetik ni tak tahan lama,akhirnya,macam kaca..lama2 lelaki akan kembali semula mencari permata..Adat permata,memang dia comot,nak jumpa tu payah,selalu bawah tekanan,kuat pulak tu,tapi sebab semua itulah..permata bila dijumpai,nilainya = PRICELESS..hanya yang bijak jek pandai menilainya..

Saya tak anti siapa2 yang suka bersolek,masing2 ada citarasa,cuma,(walau kadang2 ada jugaklah saya mengutuk orang2 yang selalu membuatkan dirinya macam Aziz Sattar dalam Seniman Bujang Lapok tu.."Ini cat ke kapur?Bedak tuann...") PAdahal muka dah elok2,tapi dicatnya bertepek2 bedak,dah jadi macam sarkis..Bagi diri saya,saya suka muka saya kosong macam ini.Paling2,saya tepek pelembab,itupun Garnier yang 'water based',RM 19.90 jek,jadi asas sebelum saya tepek bedak..ikutlah..bedak Johnson ke,bedak Carrie Junior ke...lepas tu,kalau..kalau..saya terlalu depan Body Shop,saya ada bajet lebih,lepas saya beli buku dekat Popular,saya beli lip balm dia,yang dulu2 Rm13 jek,lip balm tu jek lah yang saya serasi,sekarang entah berapa,bertahun jugak tak beli,sebab,satu yang saya beli tahan 2 tahun!

Itulah 'beauty regime' saya..yang serba ringkas..serba saya..polos..Baju2..memang semua warna2 klasik..kelabu,coklat,biru dll....Biarlah..asalkan orang tak memerhatikan saya!

Ibu datang sekejap jek..mula2 saya nak bawak dia pergi Terengganu,tapi ramai pulak yang demam dekat rumah,samapaikan ibu sebelum nak balik Johor pun demam!Kesian ibu..Saya bawak ibu pergi tempat2 yang saya dengan cucu2 dia selalu pergi..Hehehe...unik tak?Selalu orang bawak pergi Rantau Panjang..Pengkalan Kubur..Pasar Siti Khatijah..arghh..saya tak suka tempat2 tu..kalau nak beli barang2..rasanya dekat pasar belakang rumah saya dah cukup kot..orang ramai sangat...malas saya nak bersesak-sesak

Hari pertama,saya teringat buku2 perpustakaan dah lama sangat saya tak pulangkan..'hambekk' kena denda berbelas ringgit...satu buku hilang,nasib baik murah jek..Saya bawak ibu sama, macam tulah aktiviti saya anak-beranak ibu..Librarian pun dah cam! Ibu,memang rajin mengajar cucu dia,dan garang jugak tau!Tapi saya tak merasa kegarangan dia di masa belajar dulu2,sebab saya kan pandai..hihi..jadi biasanya ibu biarkan jeklah saya belajar sendiri.Setiap petang,ibu banyak betul kena ikut saya pergi kenduri,cuma dua jek yang ibu larat ikut,yang lain2 dia 'surrender'.banyak sangat makan daging lembu dia kata!

Satu pagi,lepas subuh,saya ajak ibu pergi Pantai Irama,saya selalu terkesima dekat sini..tengok matahari terbit,matahari terbenam..bak puisi Pak Samad..Tetamu Senja..indah itu mempesona amat..tapi hanya sementara..tapi tetap harus kita nikmati..Biasa lepas hantar anak2 pergi sekolah,atau hari anak2 cuti,selalu jek kami ke sini,incik abang jogging,saya bersantai depan laut,anak2 kutip siput..Selalu terfikir..ahh..kalaulah ayah dengan ibu ada kan seronok lagi! Akhirnya..ibu ada,cuma ayah tak dapat ikut..





Malam tu lepas makan,saya dengan beria-rianya,bawaklah bunga klasik "Tikar Seladang",yang memang zaman kecik2 sampai zaman remaja saya dekat Johor dulu tak pernah saya jumpa atau bau,Konon2 nak tunjuk ibu, anak dia tanam bunga klasik..rupa2nya.."Eh,bunga ni aku tau lah..nama dia 'Suku Dangan',dekat rumah atok(moyang saya) ada para letak bunga ni,aku kalau kecik2 kena marah selalu sembunyi bawah bunga ni," Habis kenapa ibu tak pernah tunjuk pada Yana? "INi zaman aku kecik2,bila kau dah lahir, pokok tu dah tak wujud pun!"...Puas hati saya,tengok ibu cium bau bunga tu..Suku Dangan(anak2 saya kata..Suku Dagang!)..saya kenal dengan Tikar Seladang..mesti ibu teringat zaman2 dia kecik2 kan..Bau..oh bau..memang bagi yang sensitif..bau selalu ada memori bermakna kan!
Alkisah..Puteri Saadong letak bunga ni depan tangga rumah dia untuk suami dia..Alkisah..

Ibu nak beli keropok,asalnya saya nak bawak pergi Kuala Besut,Ammar demam,beli dekat Tok Bali jeklah ibu,sayang,jalan sesak bangat,kalau tak boleh bawak ibu jalan2 dekat jeti nelayan,untung2 ada sotong segar,boleh bakar buat ibu makan lepas dia makan sotong segar yang manis sangat2 dekat Juara Ikan Bakar,Kubang Kerian,malam lepas kami ambil ibu dari Stesyen Keretapi Wakaf Bharu,asyik teringat-ingat dia dekat sotong tu!(Mula2 ibu tak berani nak makan sotong tu sebab besar sangat,tapi saya paksa..cehh..teruk kan..saya kata tak apa ibu..cuba jek..kita tak pernah rasa dekat Johor tau!) Sotong besar lengan Jasmeen,warna putih suci lagi(tanda segar),incik abang suruh bakar tawar(bakar tanpa perlu letak rempah/garam),hasilnya,makan begitu saja,boleh rasa kemanisan sotong tersebut!

Pagi sebelum nak balik Johor,kami pergi pasar dekat belakang rumah saya jek,ada pulak orang Johor kirim beli lada untuk buat solok lada(lada hijau muda,sumbat dengan isi ikan,lebih kurang isi macam otak2,cuma pembalut dia lada),ibu geram tengok bunga kantan murah2,dia pun beli jugak,dekat Johor sebatang seringgit!Sini,3 batang rm2.50..murahlah sikit..tolong2 orang kampung..Geramnya saya tengok cendawan,segar2 lagi,berpeluh lagi dia keluarkan oksigen dekat plastik pembungkus!Sebungkus RM8,belikan satu untuk ibu,mula2 dia tak nak..saya cakap..balik rumah bagilah adik ipar,jiran2..Ayah kirim ketupat palas,buah kundang pun ibu beli,apa lagi..beras nasi dagang..bendi kampung pun saya belikan,teringat ayah suka makan!Betul tak saya cakap?Tak payah pergi jauh2..mengharung manusia yang ramai dekat Pasar Siti Khatijah musim2 cuti sekolah ni..dekat pasar comel ini,insyaAllah semua ada.

Malam nak balik,kelam-kabut, teringat hari ini birthday Jasmeen ke-2,beli kek dulu,beli makan sikit2,dah tau tak sempat masak kecuali sayur bendi yang saya sempat singgang sebab ibu demam tengahari tadi.Pukul 7 semua saya paksa makan,bas ibu pukul 8.15,7.45 sambut kecil-kecilan birthday sayang Jasmeen saya.Tepat pukul 8 hantar ibu naik bas,tercungap2 rasa,kesian ibu jamah sikit jek kek,dia kata sedap kek tu,kek Angry Bird..blueberry cake..saya yang pilih tu..Jasmeen memang suka Angry Bird.Sebelum naik bas,banyak kali saya pesan,pukul 12 makan lagi ubat,pening kepala sangat dia kata.Saya bekalkan paracetamol,ponstan..ubat selsema..dia angguk2 jek..bimbang jugak nak lepaskan ibu kalau demam ni,kalau ikutkan,nak jek saya suruh tangguh dulu,tapi dia nak balik jugak.Bas sampai 8.30mlm,saya berat hati nak berpisah dengan ibu,saya peluk dia,teringat zaman kecik2 tak dengar cakap dia,sekarang saya rasa apa yang dia lalui dulu,sesungguhnya saya amat memahami ibu..Letak barang..vrroooommmmm..perlahan-lahan bas ke Johor membawa ibu bersama,dengan satu doa semoga ibu selamat sampai ke rumah, dan semoga saya dapat balik Johor bulan 6 ni,tak puas manja2 dengan ibu sebenarnya.Walau kadang2 ada yang kami tak sama pendapatnya,tapi saya tahu,kasih ibu dan anak takkan pernah sama dengan kasih lain yang ada.Kasih ibu tak ada syarat di antaranya!Saya sayang ibu sampai bila-bila.....

9 ulasan :

mikamusz berkata...

sedih pulak baca entry ni, weekend ni aku nak balik kampung jugak, walaupun sekejap, wajib balik..

~KemarukCinta~ berkata...

Huwaaaa...bergenangaku baca. Kasih ibu bawa ke syurga..

~KemarukCinta~ berkata...

Huwaaaaaaa...sedih baca. Kasih ibu bawa ke syurga..

wani berkata...

Pekan Jelawat mmg heaven.... touching entry laa..

Kakibuku berkata...

musz..
hehe..aku kalau buat entry syahdu2 ni kan terrer..:) balik lah..kg ko tu dkt sgt jek tu..aku ni jauh ko..

Kakibuku berkata...

an..sejak bilakah sudah ada blog ini?nanti aku follow ya!
betul..kasih ibu n suami too..:)

wani..kan..org Jelawat mestu tau..hihi

shaza berkata...

Zana, dulu mak ngan abah aku selalu gak datang KL melawat anak dan cucu2 dia.. tapi sekarang dah dekat 2 tahun diaorang tak datang rumah aku sebab abah dah sakit kuat.. memang rindu sangat bila ingat balik..

Kakibuku berkata...

Aku faham shaza..ayah kau sakit kan..bila kita dah besar dah lalui semua apa yg diorang lalui..dr beranak..jaga anak..karenah anak2..kita dah makin pandai nilai semua tu..impian aku..nak ibu n ayah aku dok kt Kltn ngan aku..slalu ajak..aku bimbang diorang sakit kt Johor mcm mana..tp ibu n ayah aku x nk..diorang kata dh selesa dgn Johor..kalo dok sini susah plak nk start hidup baru..tp aku harap sgt2 satu hari nanti pintu hari diorang akn terbuka utk hidup dgn aku sama2 dkt sini..

Noor Diana Tumpang berkata...

aaaaaaa sedih, terus rasa nak balik kg sekarang jugak