Rabu, 18 Julai 2012

Tak Nak Masuk UUM!!!!

Sekarang ini musim masuk U..hari-hari ramai yang datang kedai,print segala macam borang & panduan. Teringat zaman lepas SPM, tahun 1996 masa nak mintak U...

Pilihan pertama saya..jauhhh..nak pergi US..nak amik Chemical Engineering..tapi sangkut..sedihnya..subjek favorite masa tu..yang selalu dapat A2..Kimia..tup-tup..keputusan SPM..dapat C4..hancur harapan nak naik Empire State Building!

Jadi, pilihan kedua yang ada, ambiklah course Accounting ke..Business Admin ke..bawah Mara ..dekat Cheras..bolehlah sambung dekat Dublin..borang dah ambik..ada jugak yang dah masuk..result tak keluar lagi masa tu..tapi hati berbelah bagilah pulak..Chemical itu masih kuat..cancelllll...dok rumah..tunggu UPU jeklah..

Isi borang UPU..dalam kepala..1st choice saya...UTM..Kejuruteraan Kimia ke Kimia Tulin..lupa pulak..tapi ibu asyik suruh tukar jek..janganlah amik Kimia..nanti esok2 kau kerja dekat Kilang Kimia la..panjat pelantar minyak lah..aduhhh..ibu..Yana nak buat perfume lah ibu..macam2 dia takut..takut eksperimen tak jadilah..meletup kena anak dara dia..huhu..

Saya tanya..ibu nak Yana masuk U mana? Dia kata UUM...Saya terpaku! UUM..hmmm..saya tak pernah dengar lagi tu..belek punya belek..Owh..dekat Sintok,Kedah..course..alahai..ayu-ayunya course dia..ala-ala kerja ofis ni ibu..Ha..memang aku nak kau kerja kat dalam ofis lah..barulah muka kau cerah..Alahai ibu...

Baiklah..Yana letak 2nd choice..yang lain2 tu main isi jeklah..eh..ada..satu lagi..kalau Yana nak ambik ATMA..TLDM boleh tak? Jangan Yana..nanti kau kena terjun kapal...haha..ibu ni macam-macam..tapi uniform dia cantiklah...Pakai skirt..ada topi..nampak smart jek jadi officer..Tapi,dah ibu tak bagi kan..cancel ATMA(akhirnya Siti yg lagi super ayu dr saya jugak yg masuk..)

Result keluar..zaman dulu,boleh tukar course jugak..walau tak ada Internet, tapi boleh telefon 600...ibu terus pujuk..Yana..kau tukarlah UUM jadi 1st choice..nak dekat seminggu dia dok ulanglah..Oklah ibu..Yana tukar..dengan harapan..mesti orang yang nak bagi tukar tu tak approve kan..hehe..:)

Bulan 5, semua dah dapat surat tawaran..fuhh..agak berdebar, U manakah saya akan menjejakkan kaki? UTM/UUM??? Satu hari datang abang posmen..saya dapat surat tawaran..tapi agak pelik, suratnya kecik sikit,saya telefon kawan sebelum buka sampul, Eh..korang dapat UTM kan?(Satu sekolah saya..60+ pelajar masuk beramai-ramai ke UTM dari 130 pelajar Ting 5)..Sampul surat UTM besar x? Tebal x? Besar Yana..tebal pulak tu..apsal? Err..tak ada apa2..gulp..Apakah?

Saya tau dah rasanya saya dapat U mana..saya tak bukak pun..duduk merajuk sorang-sorang tepi sofa..Tunggu ibu balik kerja..saya terus bagi surat tawaran pada dia..Saya cakap..dapat dah tu..Ibu bukaklah..tengok U mana..Senyum ibu..macam tau-tau jek..doa dia termakbul..saya yang tak..sedihnya masa tu...Saya masuk UUM...walau saya tak nak!!!!

Saya mula telefon kawan2..survey mana2 yang tercampak sama ke ulu..Ada 4 orang dari sekolah lama yang dapat..lega lah sikit..tapi..masalahnya..masalahnya..yang 4 orang tu semua duduk dalam UUM Sintok..saya pulak? Saya tercampaklah seorang diri..masuk Matrik Kolej Mara..dekat Kuala Nerang..alahai dekat manalah Kuala Nerang tu..walau ayah orang Kedah..kami kampung sebelah selatan..SP..Kulim..jadi bahagian Utara Kedah kurang expert gitu!

Bermulalah episod mencari kawan baru..masa ni menyesal pun ada..kenapalah aku tak ambik course kat KYPM..habis ALevel..boleh dok tempat sejuk...panas sungguh Kuala Nerang ni..tapi ada hikmah dek non..tahun 1997..financial crisis..semua student Kolej Mara..PPP-Itm..yg nak fly..yg dah ready nak fly..yg dok sana pun..hancur..semua kena cancel..balik Msia..owh..jadi..sebagai solution..rama yang tercampak ke sana sini..Uniten..MMU..ada yg masuk UUM jugak..sabar jeklah Yana..sama jek kat mana-mana pun belajar kan..

4 tahun..akhirnya..habis jugak degree..Business Admin..dan kini..jadi admin untuk business sendiri..Sesuai tak? Jumpa jodoh pun dengan senior UUM..kawan2 UUM pun ramai yg still in touch..Not bad UUM..tempat cantik sebenarnya..cuma nak kena buka hati..perlahan2..terima..akhir sekali jatuh hati...

dan..dekat UUM pun ada rusa...inilah rusa UUM!
Saya..dia..anak2..semua SUKA!
(gambar cuti sekolah bulan 6 haritu..saya bawak anak2 masuk tempat2 dalam UUM yg saya selalu pergi masa belajar..antaranya berjogging bersama rusa..:p_

2 ulasan :

shaza berkata...

Zana, bila aku ingat balik masa registration hari pertama kat uniten.. aku beratur belakang hafeeza.. bila dia cakap dia sekolah sains kluang, terus aku tanya kenal rozana radzi tak? dia kata kenal sangat.. satu dorm ke ape.. dia kate ko terror kimia.. tapi masa tu dia pun tak sure ko masuk mane.. aku pun kan dah lost contact ngan ko.. maklumlah masa tu belum ade facebook..

Kakibuku berkata...

Aku satu kelas ngan dia dulu..haha..aku ratu kimia dulu..tapi itulah takdir dah tentukan aku kena jugak masuk UUM..memang sedih sgt masa tu..tp apa yg terjadi aku redha..Masa matrik pun aku dah pikir2 nak blah dah..tp kesian plk kt mak ayah aku..bukannya org kaya nk urus aku turun naik dr Kedah tu..aku pendamkan jeklah..skrg ni kalau tgk Harry Potter..esp scene ngan diorang dlm kelas kimia Severus Snape..buat eksperimen bagai..selalulah aku citer kt anak2 aku..mama dulu pandai tau Kimia..hehe..:)