Isnin, 24 Disember 2012

Arwah Mak Usu

Petang 24 Disember 2012..hari ini ulangtahun ke 37 arwah Mak Usu..Suhaila Mamat..al-Fatiha buat Mak Usu..moga kita semua dapat berjumpa di syurga nanti..Pergi dalam umur muda..18 tahun..di hari persandingannya..ditinggal ibu umur 7.. menyusul pula ayah umur 14..Mak Usu..hanya Dia yang lebih mengerti..doa Yana agar Mak Usu tenang di sana.. Yana dengan adik2 dulu selalu tak dengar kata Mak Usu kan?Walau selalu marah Mak Usu sebab suka cubit2 kitorang,tapi sekejap jek marah,nanti bila Mak Usu tak ada,mulalah rindu. Mak Usu kahwin cantik sangat,macam anak patung Barbie..tapi mak usu dah makin kurus..baju pengantin yang dah kecik itupun nampak besar lagi pada Mak Usu.Malam tu Yana ada, muka mak usu berseri2..Mak Usu tak marah2 lagi..Yana rasa...itulah muka Mak Usu yang paling ceria sepanjang umur Mak Usu lepas arwah atuk dah pergi.Mak Usu tau tak Yana jadi kendarat mak usu tau..masa tu rumah Kg.Melayu tu masih ada ada bukit kecik,Turun naik,turun naik Yana angkat pinggan, gelas..kadang2 tengok meja pengantin,berangan konon2 Yanalah yang depan tu,dapat makan udang besar atas meja pengantin tu.. Sekarang dah hampir 16 tahun..Pak Usu yang kahwin serentak dengan Mak Usu,anak sulung dia Aina,baru jek lepas PMR,cepat kan masa berlalu? Anak2 mak Ndak pun dah separuh kahwin..Siti..pun dah kahwin..Sekarang tinggal Mizi jek.. Selalu Yana fikir,kalaulah malam mak usu masuk hospital Yana tak balik asrama, ibu tak balik JB,mesti semua ada disisi Mak Usu masa tu..tapi ajal maut, jodoh pertemuan di tangan Tuhan, Mak Usu pergi jua selamanya...al-Fatiha #Mak Usu kembali ke rahmatullah di majlis perkahwinan sebelah pihak lelaki di Batu Pahat,pengsan sewaktu di atas pelamin,waktu kami sampai dari JB , mak usu terbaring dikatil dengan baju pengantinnya.Bila ditanya kenapa tak dibawa terus ke hospital,Mak Usu berkeras nak tunggu kakaknya(Ibu kami)..Sesudah dibawa kehospital,doktor sahkan tiada apa2,mungkin letih,namun Tuhan lebih menyayangi mak Usu,keesokan paginya,Mak Usu kembali kepada Ilahi..#

3 ulasan :

shaza berkata...

Al-fatihah buat mak usu.. Zana, doktor tak dapat kesan sakit ape ye?

yana berkata...

Tak sure..dia sihat jek masa remaja..adalah warded sbb kuman dlm paru2.. Tp selalu batuk2 kuat2..sampai tulang dada dia aku blh kira satu2..aku rasa TB..

AzLiN SaFeNa AzIhAR berkata...

ya allah..sedihnya... semoga roh berada di kalangan orang beriman...