Isnin, 21 Januari 2013

Zohra oh Zohra

Bila tengok trending sekarang,Listen..Listen..Listen..kesian pulak aku tengok Zohra tu..aku selalu terfikir mestilah minah ni tengah dok menangis sakan..malu nak keluar rumah..Kalau aku jadi dia..benda dah jadi..Baiklah aku keluar statement..buat public apology..habis cerita..Tadi dalam FB dah spread dah..si Zohra ni twist lagi..video dalam Youtube tu dah kena edit kata Zohra ni..Humangaiiii..ko ni memang tak serik2..tolonglah..siapa penasihat ko..ko dahlah hina budak Bawani tu..cakap level education dia lowlah..malukan dia..sekarang hambek kau..baru ko tau langit tinggi rendah..Mana puak2 UMNO..Kimma..UUM..pun lepas tangan sampaikan boleh pulak UUM buat lawak..dalam program yang dibuat di dewan besarnya..dewan rasminya..Dewan MAS..Pihak UUm tak ambik tau..Itu NGO punya kerja..UUM tak bertanggungjawab..pehhh..Malu pun ada aku nak ngaku aku ni ex Uum dulu..sedangkan program dkat sekolah..sekolah rendah..sekolah menengah..tadika..segala-galanya lah..hanya yang bernaung di bawah panji2 BN..iaitu UMNO..MCA,MIC dll sahaja..baca..SAHAJA..yang dibenarkan membuat program mereka disitu..Apatah lagi program2 yang dibuat di Universiti Awam..Jadi..kesianlah ko Zohra..berpayung di bawah Suara Wanita 1 Mlaysia..bila jadi kes..tak ada orang nak back up ko..Sah sahlah 1 Malaysia tu mewakili UMno dan BN..Menteri Wanita?Kak Jat...mana hilang??Semua cabuttttt...Memang teruk betul... okay..sebenarnya aku malas nak argue pasal apa yang Bawani n Zohra cakap..cuma yang aku nak kongsi..memang macam tulah forum atau program yang selallu di jalankan bawah seliaaan BN / Umno ni..Kebanyakannya hanya bersifat satu hala..Panel bagi ceramah,dengar..lepas tu cabutan bertuah..balik..Diorang memang tak suka kalau ada orang tanya soalan pelik2.Aku ada pengalaman,dengan seorang Ketua Puteri Umno dekat tempat aku ni..Masa tu ada ceramah ke aku pun lupa..dia mintak tolong aku taipkan sesuatu..Nak tau apa?Taip soalan2 yang bakal di tanya pada satu majlis..Aduhai..tak berkembangnyalah otak semua orang..Nak kata bodoh..aku pernah buat resume datok yangbakal ditanya soalan tu..cerdik..belajqr sampai universiti luar negara..sebab apa boleh sampai soalan yang bakal ditanya tu harus dirancang awal2?Sebabnya...sebabnya..nak bagi nampak pada kepimpinan yang semua sokong apa jek yang dibuat..sebabnya lagi..datok tak payah pening2..jawapan kacang jek..Sebabnya lagi..Ala..terima jeklah apa2yang dah diberi..jangan payah bahasa..Sebabnya lagi..memang kitorang semua malas sebenarnya nak buat isu2 ni..Yang penting projek masuk..pangkat naik..Itulah dia pengembangan dalam uMNo..Memang diorang tak suka ada argument ni..semuanya..yes man..yes madam..angguk angguk geleng geleng..tunduk tunduk..Sekali tiba2 dekat UUM ni bertemulah buku dan ruasnya..Heran aku..siapalah yang pilih orang macam Zohra ni jadi presiden untuk satu badan yang besar macam SW1M..yang tak reti nak kawal emosi..yang orang kalau dah bagi fakta lawanlah balik dengan fakta..si Bawani tu bagi rate GDP..ko lawanlah balik rate inflation ker..rate corruption ker..Huhuhu..sah2 jiwa ko kosong..Belajar sampai degree pun..tapi tak guna..tak ke mana..Punyalah dia hina budak tu..akhirnya..satu Malysia condemn ko balik..Tapi itulah corak pemerintahan yng diamalkan selamaini oleh BN..derang tak suka kita jadi seorqng yang suka bertanya..teringat Aishah pernah cerita..dia pernah jumpa kak Jat cerita pasal masalah family dia..so apa pandangan kak Jat..Kak Jat tak suka dengar..sebab nanti reputasi jatuh..Jadi apakebenda yang dok diperjuangkan selama ni..Talian Nur bagai..retorik?Kosmetik? Fikir-fikirkanlah...

2 ulasan :

Syida berkata...

pada aku both sides ada salahnya. student, agama, semua benda nak dipolitikkan. bosan.

yana berkata...

But one thing syida...pemimpin2 politik yg dipilih lah yg akan tentukan polisi negara..anak2 kita akan kena amik UPSR ke tak?Berapa subjek kena ambil utk SPM?English/Maths kena belajar in English/Malay?Harga Pampers anak kita..harga minyak kita nak pergi kerja..harga rumah yg melampau..pemimpin atasan yg tentukan..Semua tu berkait syida..dulu aku x ambil pot..mmg aku fikir bosan..tp bila aku duduk kampung..aku lihat sendiri kesan2 kepincangan keputusan..paling nyata..perlaksanaan PPSMI..ramai yg fail English..dalam kertas Ramai yg dapat A ..hakikatnya..nak mengeja nak menyebut simple English pun tak lepas..budak2 ni ramai yg datang belajar dgn aku..jd aku fikir kenapa blh jd mcm ni...walau aku tak dapat ubah keseluruhan..the least aku buat..aku try bagi diorang simple exercise..yg blh derang balik buat..nasib yg lain?Yg bukan dekat kampung ni?daerah ni?negeri ni?Jadi..bila pemimpin joli sakan..korup sana sini..kos yg diberi utk education bnyk kena sekat..hati panas woo..