Isnin, 18 Februari 2013

Terbang Di Awan Biru



TAdi aku tolong anak murid aku balaskan emel dia, dia dapat invitation dari MAS untuk ..air hostess..ataupun bahasa Melayunya pramugari..Anak murid aku ni tinggi..167cm.. dia pun ada  unique persona..qualification dah lepas..tinggal interview jek..all the best to you!

Terbang Di Awan Biru...

Baju dia cantik..

Kebaya..

Simple

Sweet

Nice!!!!

Boleh singgah..

Florence..

Rome..

Tuscani..

Morocco..

Syok eh...

Terbang Di Awan Biru..

Awards


YAng ini Malaysia Airline..sweet kan baju diorang....Hijau + Biru...Purple


Yang ini..Thai Airways..comel jugak..Thai Silk..

Best friend aku masa sekolah rendah ada yang jadi stewardess..Kelayakan aku semua dah lepas..tinggi aku 159 pun dah lepas..dia paling minima 157cm....Memang aku nakkkkk sangat..Tapi aku kena masuk universiti dulu..sebenarnya ibu & ayah tak kesah sangat..Cuma aku berbelah bagi..nak masuk U..??..nak kerja??? Aku pilih sambung belajar.. TApi sebenarnya itu bukanlah penyebab utama..Ada satu lagi sebab kenapa aku tak pergi interview MAS..

Sebabnya...

Biarlah hanya aku..keluargaku dan orang terapat denganku tahu..

Kisah lama.. kenapa aku tak boleh jadi pramugari..

huhuhu

Tak..tak sedih..

Tapi aku tetap suka tengok pramugari..Aku pernah suruh adik aku pergi..Tapi dia pun masuk U jugak..

Jadi untuk adik2 yang bakal pergi interview..MEh sini..akak bagi guideline sikit2..BAb2 grooming tu idaklah ya..akak tak pandai mana..Cuma..bab2 maklumat yang perlu adik2 tahu sebelum pergi interview pramugari..YAng itu bolehlah kot..akak tolong..

nOMBOR sATU..
Maklumat Korporat
- MEstilah kena tahu..core business MAS ini apa..selain daripada airline..apa lagi service / product MAS
- NAma2 orang kuat dalam MAS..Chairmannya siapa? Bukan lagi Idris Jala ya..
Semua ni boleh dicari dalam website MAS..

Nombor Dua
Alert dengan brand MAS
- MAS ini bila orang sebut..apa yang terlintas di fikiran orang?
1. Logo WAUnya kah?
2.Awards dia kah?..Award yang paling di canang2..World's BEst Cabin Crew..jadi haruslah tahu semua ini ya...Search jek 

nOMBOR tIGA
Maklumat2 am berkaitan dengan MAS..dan juga isu semasa..
YAng ini biasanya berkaitan dengan isu semasa..
biasanya..
Cabaran dalam industri penerbangan..No frill..HArga Minyak Naik..dll..kena banyak bacalah tu..

nombor Empat...
Okay..ini yang paling penting..nak kerja pramugari..jadi kenalah tahu bidang tugas pramugari kan..
Yang ini akakdah copy-pastekan jek..boleh baca dan faham..
* Erkk..yang bawah sekali tu haram dik..jadi masa interview kalau ditanya..jawablah sebijak2nya!


Direct and assist passengers in the event of an emergency, such as directing passengers to evacuate a plane following an emergency landing.
Announce and demonstrate safety and emergency procedures such as the use of oxygen masks, seat belts, and life jackets.
Walk aisles of planes to verify that passengers have complied with federal regulations prior to take-offs and landings.
Verify that first aid kits and other emergency equipment, including fire extinguishers and oxygen bottles, are in working order.
Administer first aid to passengers in distress.
Attend preflight briefings concerning weather, altitudes, routes, emergency procedures, crew coordination, lengths of flights, food and beverage services offered, and numbers of passengers.
Prepare passengers and aircraft for landing, following procedures.
Determine special assistance needs of passengers such as small children, the elderly, or disabled persons.
Check to ensure that food, beverages, blankets, reading material, emergency equipment, and other supplies are aboard and are in adequate supply.
Reassure passengers when situations such as turbulence are encountered.
Announce flight delays and descent preparations.
Inspect passenger tickets to verify information and to obtain destination information.
Answer passengers' questions about flights, aircraft, weather, travel routes and services, arrival times, and/or schedules.
Assist passengers while entering or disembarking the aircraft.
Inspect and clean cabins, checking for any problems and making sure that cabins are in order.
Greet passengers boarding aircraft and direct them to assigned seats.
Conduct periodic trips through the cabin to ensure passenger comfort, and to distribute reading material, headphones, pillows, playing cards, and blankets.
Take inventory of headsets, alcoholic beverages, and money collected.
Operate audio and video systems.
Assist passengers in placing carry-on luggage in overhead, garment, or under-seat storage.
Prepare reports showing places of departure and destination, passenger ticket numbers, meal and beverage inventories, the conditions of cabin equipment, and any problems encountered by passengers.
Heat and serve prepared foods.
Collect money for meals and beverages.
Sell alcoholic beverages to passengers.

4 ulasan :

shaza berkata...

dulu masa kecik2 aku pun berangan nak jadi pramugari.. tapi sebab gigi tak cantik, terus kensel..

yana berkata...

Keira knightley pon gigi tak cantik tau..tp vavavoom kan..talent n personality plg penting!

mama_onie berkata...

Haha dulu aku pun pernah bercita cita nak jadi pramugari.. nak terbang sana sini best... tapi sekarang hanya dpt berjiran ngan pramugari... tapi jiran aku kata tak best penat... taraf atas sikit je dari konduktor bas haha katanya!

yana berkata...

Konduktur bukan sebarang konduktur..konduktur ni pakai kebaya ketat!! Haha