Sabtu, 22 Jun 2013

Erti Hidup

Ke hadapan blog..
hari ini..sangatlah penat sekali rasanya..

Bila Incik Abang out station..terasa sebelah tangan dan kakiku sudah terbang entah ke mana..
Pagi2 tadi..English Class dengan anak2 Su..Punyalah seronok buat aktiviti cut and paste hari ini!

Alhamdulillah in-law memahami..Adelia dok dengan dia separuh hari..
Habis kelas Adelia datang..beri susu dulu..main2 dengan dia..
Incik Abang call suruh prerare barang..customer nak amik sat gi..
Adelia barulah nak terlelap atas riba..Aku settlekan..tiba2 aku dengar Assalamualaikum..
Mama ada? Wahhh..aku terlupa..petang ada English Class dengan k.Na pulak!!!
Tengok jam..3.15..solat Zuhur pun belum..
Letak Adelia atas tikar...angkat Min2 letak dalam playpen..

Aku solat dulu..

Lesson baru berjalan 10 minit..Sya datang tanya aku nak accept tak college offer dia..aku consult secepat yang mungkin..Pergilah Sya..peluang tak datang setiap hari..AKu tak letak punggung lagi..Mizi datang mintak tolong password SPA dia stuck dalam emel aku..AKu tanya kan dah kerja bomba..kenapa mintak SPA bagai..dia nak tukar angin..aku mintak dia datang 5.15 lepas aku habis kelas dengan k.Na..tapi kesian pulak aku tengok..aku buat2..lepas tu dia sambung..nak balik..dia sedekah duit lebih dekat anak2 aku yang dok dari tadi..Mama, nak beli ice-cream...Mama,nak main game..Mama..adik dah bangun..
Ya Allah.. Ya Tuhan kami.. permudahkanlah urusan kami semua..

Lupa aku nak cakap..dalam masa yang sama jugak tadi, datang seorang Tionghua..mintak derma..aku beri setakat termampu..dia pulak..beli T-shirt dengan aku..puas aku cakap itu t-shirt sample..aku gantung jek..dia nak jugak..aku pun..juallah..
Betulkan..Rezeki itu kadang2 datang bentuk yang tak terduga..

Aku sambung lagi topic Articles..kesian dekat K.na..aku pulak boleh terlupa nak awalkan kelas dia..
Dah dia sekarang berada di tengah2 kesibukan ini..
Lima minit lepas tu..Sue..Piqa..Yana..datang..aku tak mampu nak kata tunggu..Satu persatu aku selesaikan..budak2 ni semua manja dengan aku..Semua dia tanya aku..Tapi aku tak kesah..aku suka..selagi yang aku tolong itu berguna untuk diorang..Aku cuba..

In-law datang ambil Adelia..eh aku terlupa..di sepanjang kejadian itu..Adelia dah terjaga pun..Jasmeen pun sama..Alhamdulillah..Kakak dah besar..bolehlah dia tolong aku sikit2. Alhamdulillah

Pukul 5..orang dah beransur-ansur dari kedai..latihan K.na pun dah siap..aku mintak maaf banyak2 dengan dia..aku terlupa nak tukar kelas dia..sebab biasanya hari ini Incik Abang ada..tiba2 dia out station..aku pun jadi blank sekejap..sebab semalam pun aku sibuk pergi sekolah budak2 ni..Parents meet Teachers Day.. 

Sekarang ni kaki aku rasa kebas..sebab dari pagi sampai ke petang ni..
berjalan ke hulu ke hilir..
tapi..itulah hidup..
kalau aku rasa..aku susah..
aada orang lagi susah..
Tapi aku suka..suka..gembira..bersyukur
tak dapat nak digambarkan..
sebab..aku yang dulu..yang suka tolong orang..
kini dah kembali seperti sedia kala..

Dalam Quran ada sebut..
"Kita tak akan diuji..melainkan dengan ujian yang kita sendiri sanggup hadapi"
Aku tak ada kuasa untuk menentukan apakah tindakbalas orang terhadap aku setelah aku tolong orang itu
Kalau orang itu nak buat perangai macam pukimak .. jangan mencarut..berdosa..
kalau orang yang kita tolong khianat kita..
Itu semua di luar kemampuan kita..
Tapi..kita adalah kita..kita tak boleh berubah..berundur ke belakang
Ramai lagi yang lain yang berhak menerima pertolongan kita

“You may not control all the events that happen to you, but you can decide not to be reduced by them.”


Jadi kalau aku berhenti hanya disebabkan oleh badigol soot (orang Johor fahamlah kot)..adalah sangat rugi
Aku harap..aku belajar banyak dari semua ini..
Tuhan..sematkanlah keikhlasan dalam diri aku..sentiasa
Janganlah aku tergelincir dari landasan ini
Permudahkanlah urusan kami semua dunia & akhirat

Pesanan untuk Incik Abang..tolong belikan novel Anthem - Hlovate..



dekat sini dah habis..dan baliklah cepat2 ya..huhu..

Miss You like the deserts miss the rain gitu!



4 ulasan :

cik bulan berkata...

kak yana,nanti boleh la pinjam..hehe

mama_onie berkata...

Kesian mama...keep up a good work mama!

yana berkata...

C.bulan...Boleh..swap books nak?

M.onie...i mmg good apa..hehe..thx buddy!

cik bulan berkata...

alamak...saya ni bukan pengumpul novel kak,huhu..kalu ada pun blh kira ngan jari la..huhu