Rabu, 3 Julai 2013

Gadis dan bunga : Tempe vs Budu

Situasi : Kebelakangan ini hujan di sebelah petang sering melanda Pantai Timur

Me :  "Patutlah berat jek hati nak keluar rumah petang tadi...rupa2nya hujan lebat..huhu..kesian bunga ros Yana..jatuh berguguran di tanah kena hujan lebat,".

Incik Abang : (Senyum..tak kata apa2)

sambung lagi 

Me : "Dua hari lepas Yana sempat balik sebelum hujan, berpayung..basah kuyup jugak..dalam ribut2 pergi selamatkan ros2 yang baru berkembang mekar tu..hari ni..takde rezeki..huhu.."
(Sambil dalam hati mintak2 Incik Abang bagilah kata2 semangat..eg..Kesian syg ..Tapi lain yang dia jawab!)

Incik Abang : "Sebab itulah bunga kena petik."

t.o.u.c.h.e

t.e.r.k.e.d.u

Me : (Senyum & sambil berpaling buat muka paling innocent)..TQ sebab petik saya dulu..kalau sayang tak petik..tak ada orang nak petik Yana kan..(huhu..emo pulak tiba-tiba..)

and

as always

bila sampai conversation yang macam2 itu

Incik Abang never failed

to thrill me

with

a kiss on my forehead

simple

plain

and

mata bertentang mata

tiba2 rasa adrenaline naik..haha..boleh?

okay..stop

Ini antara gambar roses yang sempat di abadikan pagi2 sebelum ribut barat melanda



PAgi2 ..bertingkat rose tu mekar..


Suci jek kan?



Yang ini malu2


Bila dah ribut..yang lain semua dah monyok / gugur..Ini jeklah sempat di selamatkan

Tanam bunga ini sebenarnya banyak falsafah yang kita boleh belajar...dan tak semestinya bunga yang tak di petik membawa maksud bunga tu tak cantik tak laku..

PErbincangan itu hanyalah merangkumi lingkungan kami berdua, dan mungkin ada pada yang lain, kebiasaannya begitu..

WAnita/gadis..ibarat bunga..sejak kecil di jaga..bila besar berbunga..cantik..harum..semua orang geram..dan sampai masa bunga itu akan di petik..Yang berakhir dengan ikatan perkahwinan..Jadi untuk yang telah melalui fasa itu..bersyukurlah..kerna ramai lagi di luar sana tidak dapat melalui detik2 yang indah ini...dan pesanan untuk semua dan diri sendiri juga..sentiasalah menghargai pasangan masing2...Daa..

Satu lagi kisah Tempe vs Budu




5 ulasan :

mama_onie berkata...

Sweetnya Incik Abang.... how I wish someone to kiss me just like that! Sigh... saya beryukur dengan apa yang saya miliki

greetingsfromengland berkata...

well said yana...wanita memang ibarat bunga...bila dah disunting lagilah kena dijaga...semakin mekar hanya untuk tatapan si dia...bukan untuk kumbang2 lain...okay tak my malay language...dah lama tak tulis macam ni...salam perkenalan from me in england!

yana berkata...

Zam, everyone is unique in their own way..and not many who can easily express or to show their feelings towards others..and one them is me..Tapi org2 mcm kami ada cara utk atasinya..for me..it is thru writing..for Kudin..aku tak tau..so..keep on digging dear..:)

Gfe, tq sis for your visit here..BM akak sangat baik,SPM mesti gred 1 kan! dan bunga juga harus selalu di baja..di jaga rapi..agak tetap mekar di tempatnya itu ..

mama ADAMAN berkata...

yana, salam ramadhan... selalu balik umah my mom tapi tak sempat2 jumpa yana..aduh apa punya kawan laa.... yana semaikan pokok ros tu ..sure wani pi ambik hahahahha... raya balik JB ker?

yana berkata...

wANI,
Salam Ramadan dear..takpe faham masing2 sibuk dgn mcm2..takpe next time blk kg bgtau,bnyk yg Yana semai..amiklah..